Näin hankkiudut siististi eroon joulukuusesta

Julkaistu: 02.01.2024

Viimeistään loppiaisena useimmat haluavat hankkiutua eroon hyvin palvelleesta joulukuusesta. Kuivahtaneen joulukuusen ulos kantamisesta syntyy pahimmillaan melkoinen sotku, ja muistoksi joulusta jää läjäpäin karisseita kuusenneulasia. Kiinteistöliiton asiantuntijat listasivat parhaat konstinsa kuusen aiheuttaman sotkun minimoimiseksi.

• Jos sinulla on saha tai jämäkkä puukko, voit karsia kuusesta oksat jo sisällä ja viedä ne jätesäkissä ulos. Pelkästä kuusenrungosta ei synny ulos kantaessa suurta sotkua.
  • Kuusen voi kääriä sisällä esimerkiksi räsymattoon ja kantaa sen suojissa ulos. Varaudu siihen, että puuha voi näyttää naapureiden silmissä epäilyttävältä!
  • Kuusen hävittämistä varten on myynnissä myös erityisiä kuusipusseja, jonka voi virittää kuusen alle jo pystytyksen yhteydessä. Hävittämisen hetkellä pussi vedetään kuusen yli ja kuusi kannetaan ulos pussiin suljettuna.

Hävittipä kuusen millä tavalla tahansa, on tärkeää muistaa siivota siitä aiheutuneet sotkut myös taloyhtiön yhteisistä tiloista. Jos sinun jäljiltäsi jää rappukäytävään kasa kuusenneulasia, on huomaavaista lakaista tai imuroida ne itse pois.

Lisätiedot medialle:

Tapio Haltia, lakiasiantuntija