Maanmittauslaitoksen ruuhkat eivät estä yhtiökokousten järjestämistä onnistuneesti

Julkaistu: 01.02.2024

Asunto-osakkaiden into rekisteröidä omistuksensa Maanmittauslaitoksen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään on ruuhkauttanut rekisteröintien käsittelyn, millä voi olla vaikutuksia kevään yhtiökokouksiin. Kiinteistöliitto pitää tilannetta harmillisena mutta katsoo, että ruuhkat eivät estä yhtiökokousten järjestämistä onnistuneesti.

Kun suurin osa taloyhtiöistä on siirtänyt osakeluetteloidensa ylläpidon Maanmittauslaitoksen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään, myös taloyhtiöiden osakkaat ovat ryhtyneet vilkkaasti rekisteröimään omistuksiaan. Jo ennen osakeluettelon siirtoa hankitun asunnon omistuksen rekisteröimiselle ei kuitenkaan olisi kiirettä, sillä riittää, että tämä tehdään kymmenen vuoden kuluessa. Aiemmin hankitun asunnon omistajan ei siis ole juuri nyt tarpeen tehdä asialle mitään.

Maanmittauslaitoksen ruuhkan vuoksi jonossa seisoo nyt myös sellaisten osakkaiden rekisteröintejä, jotka ovat vastikään ostaneet itselleen asunnon ja tarvitsevat rekisteröinnin osallistuakseen taloyhtiönsä yhtiökokoukseen. Näillä osakkailla on myös lyhyt kahden kuukauden määräaika rekisteröintihakemuksen tekemiselle.

”Taloyhtiöiden osakkeista valtaosa on kuitenkin edelleen samalla omistajalla, ja siinä tilanteessa mahdollisen kirjaamishakemuksen käsittelyn ruuhka ei vaikuta yhtiökokoukseen osallistumiseen, sillä omistajan tiedot ovat jo Maanmittauslaitoksen järjestelmässä”, rauhoittelee Kiinteistöliiton johtava lakiasiantuntija Virpi Hienonen.

Uusi omistaja valtakirjalla yhtiökokoukseen

Jos asunnon omistaja on vaihtunut tai vaihtumassa, myyjä voi valtuuttaa ostajan osallistumaan ja käyttämään äänioikeutta yhtiökokouksessa. Näin uusi omistaja pääsee käyttämään äänioikeuttaan yhtiökokouksessa, vaikka omistus ei vielä olisikaan Maanmittauslaitoksen rekisterissä.

Kiinteistönvälittäjillä on tässä tilanteessa tärkeä tehtävä opastaa asuntokaupan osapuolia valtakirjaan liittyvissä asioissa.

”Jos valtakirjan saaminen ei jostakin syystä ole mahdollista, Maanmittauslaitokselle tehtävän kirjaamishakemuksen käsittelyä voi poikkeuksellisesti myös kiirehtiä”, Hienonen lisää.

Lisätiedot medialle:

Virpi Hienonen, johtava lakiasiantuntija