Riippumaton Isännöinnin eettinen neuvosto uudistaa isännöinnin valvonnan

Julkaistu: 11.12.2023

Vuoden 2024 alussa aloittava uusi Isännöinnin eettinen neuvosto uudistaa isännöinnin valvonnan luotettavaksi, riippumattomaksi ja uskottavaksi alan valvontajärjestelmäksi ja rakentaa luottamusta isännöintialaan. Eettinen neuvosto on syntynyt Isännöintiliiton ajamana yhteistyössä asunto-osakeyhtiöiden etujärjestö Kiinteistöliiton ja Isännöinnin auktorisointiyhdistyksen kanssa. Neuvosto perustetaan Keskuskauppakamarin yhteyteen.

Nyt perustettavan neuvoston rakenne, säännöt ja toimintamalli ovat syntyneet vahvan yhteistyön tuloksena.

- Olen todella tyytyväinen ja iloinen, että pitkän työn tuloksena alalle saadaan riippumaton taho, joka pystyy uskottavasti ottamaan kantaa isännöinnin ja taloyhtiöiden välisiin epäselvyyksiin ja kiistoihin suhteellisen matalalla kynnyksellä. Isännöintiliiton yksi tärkeimpiä tehtäviä on parantaa ja edistää luottamusta isännöintiä kohtaan ja kohottaa alan ammatti-identiteettiä ja arvostusta, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

-  Keskuskauppakamarilla on pitkä ja laaja kokemus yritysten itsesääntelystä Suomessa. Olen valtavan iloinen päästessämme antamaan kokemuksemme ja luotettavuutemme isännöintialan kehittämisen tueksi. Isännöinnin eettisen neuvoston toiminnan järjestäminen Keskuskauppakamarin yhteyteen tulee varmasti lisäämään valvontamenettelyn uskottavuutta ja vaikuttavuutta, sanoo Keskuskauppakamarin yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg.

Asian käsittely neuvostossa alkaa lausuntopyynnöllä siitä, onko isännöintiyritys toiminut Isännöinnin eettisten ohjeiden mukaisesti. Lausuntoa voi pyytää esimerkiksi taloyhtiön hallitus tai kilpaileva isännöintiyritys, joka on Isännöintiliiton jäsen. Neuvosto pyytää lausuntopyynnön kohteelta vastineen, käsittelee asian ja antaa siitä lausunnon.

Lausuntoa voi pyytää Isännöintiliiton jäsenyrityksistä, ISA:n auktorisoimasta isännöintitoimijasta ja muusta isännöintialan ammattimaisesta toimijasta, joka on isännöintisopimuksessa sitoutunut noudattamaan Isännöinnin eettisiä ohjeita. Valvontamenettely piirissä on näin ollen noin 90 prosenttia isännöintialan ammattimaisista toimijoista. Lausuntopyyntö on maksullinen, mutta maksun suuruus on pyritty luomaan sellaiseksi, ettei se muodostu kynnykseksi pyytää lausuntoa.

Valvontamenettelyllä ohjausvaikutusta alalle

Valvontamenettelyn tavoitteena on ohjata isännöintiyrityksiä toimimaan Isännöinnin eettisten ohjeiden mukaisesti ja parantaa isännöintiyritysten toimintatapoja ja asiakastyytyväisyyttä. Neuvostoon toivotaan lausuntopyyntöjä, jotta sillä olisi riittävää ohjausvaikutusta alalle, mutta on huomioitava, että taloyhtiön esittämä lausuntopyyntö edellyttää aina taloyhtiön hallituksen päätöstä ja lausuntopyynnön tulee olla hyvin ja asianmukaisesti perusteltu sekä dokumentoitu.

-  1.2.2023 hyväksyttyjen uusien Isännöinnin eettisten ohjeiden jalkauttaminen asunto-osakeyhtiöissä osaksi isännöintisopimuksia on käynnissä. Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva, riippumaton Isännöinnin eettinen neuvosto uudistaa ja tehostaa isännöintialan eettistä valvontaa. Neuvoston lausuntojen julkisuus korostaa valvonnan vaikuttavuutta, katsoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Jos neuvosto toteaa, että tapauksessa on toimittu Isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti, seuraamuksena on joko huomautus, varoitus, erottaminen Isännöintiliitosta tai auktorisoinnin menetys. Kaikki tapaukset julkaistaan, mutta varoituksen ja erotuksen tai auktorisoinnin menetyksen osalta julkaistaan myös kyseisen yrityksen nimi.

-   Neuvosto tulee olemaan alan kannalta erittäin toivottu uudistus, joka auttaa edistämään luottamusta ja toisaalta suitsii pois mahdollista ei-toivottua ja yhteisten pelisääntöjen vastaista toimintaa. Suurin osa yrityksistä toimii Isännöinnin eettisten ohjeiden mukaisesti, mutta aina löytyy niitäkin, jotka menevät sieltä, missä aita on matalin, ja samalla koko alan maine kärsii. Tätä kaikkea pyrimme neuvoston avulla ratkomaan, summaa Koro-Kanerva.

Isännöinnin eettinen neuvosto perustetaan Keskuskauppakamarin yhteyteen vuoden 2024 alussa. Neuvoston puheenjohtajana tulee toimimaan käräjätuomari Juha Kärkölä Helsingin käräjäoikeudesta ja varapuheenjohtajana lainsäädäntöneuvos Jyrki Jauhiainen oikeusministeriöstä. Jäseninä tulevat toimimaan asianajaja Minna Ravi, Asianajotoimisto Lindblad, professori Ari Ekroos, Aalto-yliopisto, johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama, Isännöintiliitto, isännöitsijä Mauri Niemelä, lakiasiainjohtaja Jenni Hupli, Suomen Kiinteistöliitto ja riskienhallintapäällikkö, VT Janne Heiliö. Neuvostolle tulee Keskuskauppakamarin alaisuuteen oma nettisivu, jossa kerrotaan, miten lausuntopyyntö tulee tehdä. Sivuston aukeaa vuoden alussa ja siitä tullaan vielä erikseen tiedottamaan.